BitClout on välähdys sosiaalisen median tulevaisuudesta

Uudet sosiaaliset mediat syttyvät ja sammuvat, kun vanhat jättiläiset porskuttavat menemään. Kuplia on niin paljon, että olisi osuvampaa puhua vaahdosta. BitClout, uusi lohkoketjuun perustuva sosiaalinen media, on esimerkki siitä, mihin suuntaan sosiaaliset mediat taipuvat tulevaisuudessa.

Näkymä loppukesästä 2021 on pikemminkin Black Mirrorin dystopia kuin tasa-arvoisempi tulevaisuus. Kun kaikki on myynnissä, kaikki on tuotteita ja kaikki on markkinointia. BitCloutissa ei ole mainoksia, mutta kaikki myyvät jotain: NFT:itä, ideologiaa, hypeä… ja vaahtoa.

Tervetuloa tulevaisuuteen.

Tyler Durden -aiheinen NFT

Mikä on BitClout?

BitClout on avoimeen lähdekoodiin ja lohkoketjuun perustuva sosiaalinen media, joka avattiin maaliskuussa 2021. Alustan valuutta on kryptovaluutta $CLOUT, jolla voi ostaa muiden käyttäjien valuuttaa, tukea heidän luovuuttaan ja sijoittaa tulevaisuuden toivoihin ilman välikäsiä.

Tämä määritelmä ei tietenkään kerro paljoakaan. Tässä minun kuvaukseni:

BitClout on se mitä jää jäljelle kun yhdistää Twitterin, Tyrnävän taidekirpparin ja rannetatuoinnin. Palvelu näyttää Twitteriltä ja sen käyttäjät myyvät toisilleen keisarin uusia vaatteita ja liikkuvaa NFT:tä jossa Elon Muskin näköinen dogecoin välähtelee neonvaloissa.

Miltä BitClout näyttää

Kerrotko vielä uudestaan?

Lohkoketju. Kryptovaluutta. Taiteen demokratisointi. Vapaus.

Einstein sanoi kerran, että maailmassa on kaksi ihmistä, jotka ymmärtävät kryptovaluuttaa ja lohkoketjuja. Hän ei ole toinen niistä. (Einstein ei oikeasti sanonut tätä.)

Lohkoketjujen toimintaa ei tarvitse ymmärtää aivan kuin mikroaaltouunin toimintaa ei tarvitse ymmärtää, jotta saa maksalaatikon ainakin reunoilta lämpimäksi.

Tärkeää ymmärtää on tämä: BitCloutilla on oma kryptovaluuttaansa, $CLOUT jonka arvo voi olla mitä tahansa nollan ja hurjan paljon välillä. Niin kauan kuin hype kasvaa ja tuolileikki jatkuu, ne joilla on enemmän cloutia voivat teoriassa tienata enemmän kuin ne joilla ei ole cloutia.

Kaikilla käyttäjillä on myös oma valuuttansa. Minullakin. ”Jukka coinin” arvo on kirjoittamishetkellä 9,55 dollaria. Tuo dollarimäärä seuraa minua kaikkialle BitCloutissa.

Kaikki BitCloutissa tapahtuva toiminta rakentuu cloutin haalimisen ympärille. Cloutia voi tipata muille käyttäjille, heidän kryptovaluuttaansa voi ostaa, NFT:itä (non-fungible token) voi tehdä kaikesta mahdollisesta ja omaa valuuttaa voi pyrkiä nostamaan postaamalla inspiroivia lainauksia, jotka on varastanut LinkedInistä.

Vielä kerran, s’il vous plaît?

Kuvittele sosiaalinen media, jossa nimimerkkisi vieressä on dollarimäärä. Se on sinun arvosi. Normot aloittavat parista kympistä, teknologiayleisön lempparit aloittavat ylempää.

BitCloutin perustaja on mystinen ”diamondhands”, joka Internetin spekulaation mukaan on Googlen entinen devaaja Nader al-Naji.

Tehtäväsi on yksinkertainen: nostaa tätä nimesi viereistä dollarimäärää, jotta saat kultaisen lipun kauas grindiyhteiskunnastan kiroista.

Jaat tietoa.

Jaat taidetta.

Jaat viisautta.

Kuratoit NFT:itä.

Minttaat NFT:itä.

Vaahtoa puskee suupielistä ja näppäinten välistä, kun tuotat arvoa osakkeenomistajillesi, eli luojakolikkosi (creator coin) ostajille.

Miten BitClout ja sosiaalisen median tulevaisuus liittyvät yhteen?

Sosiaalisen median nykymallissa käyttäjät ovat tuote. Heidät narrataan julkaisemaan sisältöä, jonka väliin Facebook voi myydä mainoksia. Facebook on maailman kymmenen suurimman yrityksen joukossa, joten kauppa kannattaa.

BitClout kuollee pois kun vaahto laskeutuu. Sillä on tällä hetkellä muutama tuhat aktiivista käyttäjää ja kryptovaluutoilla pelaaminen on niin monimutkaista, ettei siitä ole vielä massan somealustaksi.

BitCloutin bisnesmallissa on kuitenkin lupaus tulevasta: seuraamalla intohimoasi voit tulla satumaisen rikkaaksi. Tämä on tietenkin tilastollista harhaa suurimmalle osalle käyttäjistä, mutta tarina on hyvä.

Tässä muutamia toiminnallisuuksia, joita jo olemassa olevat sosiaalisen median alustat, kuten Instagram tai TikTok, voivat ottaa käyttöön:

  • Muiden käyttäjien tippaaminen pikkusummilla (joko fiat-valuutalla tai kryptolla)
  • Kaiken tuotteistaminen: jokainen kuva voi olla vaikkapa NFT
  • Sijoittaminen muiden käyttäjien nousuun ja tuhoon
  • Facebook Coin, Instacoin, TikTikCoin…

Lypsylehmää ei kuitenkaan kannata viedä teuraalle. Isojen pelureiden ei siis kannata kuopata mainosmallia, mutta rinnalle voi tuoda illuusion tasa-arvoisesta luovuuden markkinasta.

Sosiaalisen median nykyisyys ja tulevaisuus: mainosten välissä mainoksia – ja jossain siellä ihminen.

Kirjoittaja: Jukka Aalho

Jukka Aalho on oululainen kirjoittaja, puhuja ja innostuja.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *