Hyvä laskeutumissivu: 4 käytännön esimerkkiä

*-merkityt ovat Instapagen markkinointilinkkejä

Hyvä laskeutumissivu on selkeä ja tarjoukseen sopiva. Ennen kaikkea paras laskeutumissivu on sellainen, joka on olemassa. Tässä artikkelissa kerrataan perusasiat laskeutumissivusta ja esitellään 4 käytännön esimerkkiä, runkoa, jolla voit tehdä itsellesi tai yrityksellesi laskeutumissivut helposti.

Lisäksi esittelen samalla Instapage-työkalua*, jolla laskeutumissivut kannattaa luoda.

Mikä on laskeutumissivu?

Laskeutumissivu (englanniksi landing page) on laajasti katsottuna se sivu, jolta sivustovierailu alkaa. Google Analyticsissa voit esimerkiksi katsoa sessioiden laskeutumissivut.

Laskeutumissivun kapeampi merkitys on etenkin maksetun mainonnan osalta yksittäinen, yleensä muusta sivustosta erillään oleva sivu, joka on tehty vastaamaan vierailijan odotuksia mainoksen painamisen jälkeen.

Laskeutumissivun anatomiaan kuuluu mm. rajattu fokus, selkeä CTA (eli call-to-action) ja rajoitettu navigointi pois sivulta. Esimerkiksi ylänavigaatio jätetään monesti pois kokonaan. Laskeutumissivulle ajetaan liikennettä esimerkiksi Facebook- tai hakusanamainonnalla, eli PPC:llä (pay-per-click).

Mihin laskeutumissivua edes tarvitaan?

Laskeutumissivu on tarkoitettu ohjaamaan sivuvierailija sutjakasti siihen paikkaan, johon molemmat haluavat mennä. Kuvitellaan tilanne, jossa etsit uutta lihasvasaraa. Kirjoitat googleen “paras lihasvasara”. Verkkokaupan kategoriasivun sijaan painat ensimmäistä mainosta, jossa lukee “Vuoden 2020 parhaat lihasvasarat”.

Päädyt laskeutumissivulle, jonka otsikko on “Vuoden 2020 parhaat lihasvasarat vertailussa”. Sivusto esittelee sinulle Hypericen Hypervoltin parhaat puolet, lupaa, ettet saa sitä halvemmalla muualta ja tarjoaa ilmaisen kuljetuksen isosta napista sivun yläreunassa. Olet etsinyt hyvää lihasvasaraa jo pitkään, joten painat sutjakasti nappia ja kohta tykität niskalihaksia lihasvasarallasi.

Laskeutumissivu on vastannut tarpeeseesi paremmin kuin valmistajan kotisivut tai edes tuotekategoriasivu. Jos olisit päätynyt niille, olisit joutunut klikkailemaan ja vertailemaan. Olisit käynyt muilla sivuilla etsimässä hintoja ja lukemassa arvosteluja. Luultavasti luulisit päättäneesi unohtaa koko lihasvasaran, koska ostoprosessi olisi ollut liian vaikea.

Laskeutumissivun luominen Instapagella

Laskeutumissivuja voi luoda millä tahansa työkalulla, jolla voit luoda tavallisiakin nettisivuja. Voit tehdä ne osaksi nettisivujasi tai käyttää laskeutumissivupalveluita. Olen itse käyttänyt Instapagea* niin omissa kuin työnantajan projekteissa.

työkalu laskeutumissivujen luomiseen

Instapagen hyvä puoli on se, että voit luoda haluamasi näköisen laskeutumissivun drag & drop -tyyliin. Jos tarvitset napin, et tarvitse devaajaa vaan voit asetella sen sivulle siihen kohtaan kuin haluat. Instapagen hyvä puoli on se, että laskeutumissivu on valmis nopeasti ja pääset laittamaan kampanjat rullaamaan ja etsimään voittajia.

Instapage maksaa toistasataa euroa kuukaudessa, joten aivan pienimpien kamppisten pyörittämiseen se ei sovi. Mutta heti jos sinulla on tarve optimoida konversioon johtava mainoskampanja ja sinulla on tuote tai palvelu, jota itse asiassa haluat saada myytyä, niin Instapage maksaa itsensä takaisin aika nopeasti.

Kokeilemalla oppii parhaiten, joten suosittelen rekisteröitymään Instapagen 14 päivän ilmaiseen kokeilujaksoon* ja luomaan tämän jutun neljä laskeutumissivua.

Laskeutumissivu WordPressillä: hyvät ja huonot puolet

WordPressin hyvä puoli on se, että se on tuttu ja turvallinen. Pääset luomaan laskeutumissivun nopeasti ja se melkeinpä automaattisesti näyttää nettisivultasi.

Huonoja puoli ovat WordPress-teemasi urauttava vaikutus, mahdolliset SEO-ikävyydet ja devauksen tarve. Toisin sanoen voi olla, että et löydä parhaiten toimivaa laskeutumissivumallia, koska luot sellaisia sivuja, joita sivustosi antaa sinun luoda, etkä sellaisia sivuja, jotka konvertoivat hyvin. Yleensä et halua, että laskeutumissivut rekisteröityvät Googleen, joten no-index-täppä kannattaa ainakin laittaa WordPressissä päälle. Lisäksi laskeutumissivut kannattaa poistaa sivuhausta.

Jos haluat WordPressiin kustomointia, saatat joutua turvautumaan devaajan apuun, mikä hidastaa prosessia ja nostaa kustannuksia. Tämä tilanne voi tulla hyvinkin nopeasti vastaan, kun haluatkin hiukan erinäköisen buttonin. Pikku homma, mutta iso vaiva.

Usein on helpompi rakentaa laskeutumissivut erillisellä siihen tarkoitetulla työkalulla.

Esimerkkejä laskeutumissivuista: 4 templaattia käyttöösi

Seuraavassa on neljä erilaista laskeutumissivumallia.

Ideana näissä esimerkeissä on se, että voit rajata luovuutesi pienempään laatikkoon, mikä tekee työstäsi helpompaa. Jos tehtäväsi on luoda hyvin konvertoiva laskeutumissivu, maailma on avoin, aivot jumittavat ja lopputuloksena on kaksi varianttia samasta sivusta.

Suosittelen ottamaan nämä mallit ja miettimään, minkälainen olisi näillä malleilla sinun tarpeisiisi tehty paras mahdollinen laskeutumissivu. Joudut tekemään sisällön sivuillesi, mutta malli antaa raamit, jotka sinun on helpompi täyttää.

(Paina kuvaa avataksesi sen isommaksi.)

lyhyt laskeutumissivu

Laskeutumissivuesimerkki A: Lyhyestä virsi kaunis

Tätä mallia varten tarvitset vain:

  • Otsikon
  • Aloituskappaleen
  • Kuvan
  • CTA:n

Tämä voi olla joko helpoin tai vaikein näistä malleista. Mitä helpompi se on tehdä, sitä paremmin olet miettinyt mainoskampanjasi ja konversion, jonka haluat vierailijan tekevän. Voit muokata laskeutusmissivua suppilon oikeaan vaiheeseen muuttamalla konversiota: Ostovaiheessa napissa lukee Osta nyt. Aikaisemmin tarjouksena voi olla esimerkiksi ladattava tiedosto, ilmainen kokeilujakso tai yhteydenottopyyntö.

Muista, että jos ajattelet, että tämä laskeutumissivu ei toimi sinun kampanjassasi, olet heti väärillä urilla. Tarkoituksena on tehdä mahdollisimman erilaiset laskeutumissivut mahdollisimman hyvin. Älä sabotoi mahdollisuuksiasi vaan anna varianteille mahdollisuus. Joskus lyhyt toimii hyvin, joskus huonosti.

Tiedät vain testaamalla.

artikkeli laskeutumissivuna

Laskeutumissivuesimerkki B: Artikkelin voima

Tämä esimerkki on pituuden toinen ääripää: artikkelin mittainen laskeutumissivu. Artikkelihan voi olla laskeutumissivu, kunhan siinä on hyvän laskeutumissivun ainekset: tiukka fokus, selvä CTA ja rajoitettu navigaatio. Artikkeleita varmaan pidetään myös luotettavampina kuin myyntisivuja, joten konversio voi olla yllättävän hyvä. Esimerkiksi tämä Philips Hue -älyvaloista kertova artikkeli voi olla tehokkaampi kuin myyntisivu.

Voit käyttää pohjana jotain vanhaa artikkeliasi, jonka muokkaat laskeutumissivukäyttöön. Älä piilota CTA:ta loppuun vaan toista se alussa, keskellä ja lopussa – riippuen siitä kuinka pitkä artikkelisi on. Myös artikkeliländäreiden luomiseen suosittelen Instapagea*, koska artikkeli tai vaikkapa pari eri varianttia artikkelista ei sotke nettisivusi SEO:a.

Kun kampanja loppuu, voit poistaa ne Instapagesta nappia painamalla. Tai sitten voit jättää ne Instapageen pyörimään tai jopa siirtää ne osaksi varsinaisia nettisivujasi.

vertaileva laskeutumissivu

Laskeutumissivuesimerkki C: Valheellinen vertailu

Haluatko laittaa kengät vai takin ensin? Syötkö ensin potut vai pinaattiohukaiset?

Aikuiset ovat pitkäksi venähtäneitä lapsia, joiden ohjailuun toimivat samat keinot kuin viisivuotiaina. Valheellinen vertailu on laskeutumissivutyyppi, jossa annat lukijalle kaksi vaihtoehtoa, joista toinen on loppujen lopuksi selkeästi se oikea valinta.

Esimerkiksi WordPressin ja Instapagen* eroja vertaillessasi huomaat, että molemmat ovat turvallisia ja helppoja käyttää, mutta Instapage antaa paremmat mahdollisuudet löytää se oikeasti paremmin konvertoiva versio. Lukijalle tulee hyvä mieli, kun hän saa päättää mitä haluaa.

Tietenkin laitan kengät ensin. Kuka hullu laittaa takin ensin?

perinteinen laskeutumissivu

Laskeutumissivuesimerkki D: 3 myyntivalttia

Tämä laskeutumissivu on kaikista perinteisin. Se on se, jonka kuva on Kuka kukin on -kirjassa laskeutumissivun kohdalla. Voit ottaa printtimainoksen tai esitteen ensimmäisen aukeaman ja muuttaa sen tällaiseksi sivuksi:

  • Otsikko
  • Aloituskappale
  • CTA
  • Myyntivaltti 1
  • Myyntivaltti 2
  • Myyntivaltti 3
  • CTA

Tätä mallia käyttämällä saat luultavasti määriteltyä hyvän perustason kampanjallesi. Vastusta kuitenkin kiusausta valita pelkästään tämä malli. Jos et vertaa, et voi tietää.

Laskeutumissivut testiin turnausmallin avulla

Näiden mallien ja esimerkkien tarkoitus on rajoittaa luovuuttasi, jotta sen voi päästää valloilleen. Tässä on yksinkertainen testiprotokolla laskeutumissivujen testaamiseen ja konversio-optimointiin:

  1. Päätä tarjous
  2. Valmistele mainokset
  3. Tee kaikki neljä mallia Instapagen avulla ja julkaise ne
  4. Valitse ensimmäisen AB-testin laskeutumissivuksi joko malli A tai B
  5. Valitse toisen AB-testin laskeutumissivuksi joko mallit C tai D
  6. Valitse voittajat edellisistä kierroksista ja laita ne vastakkain AB-testiin
  7. Kasvata budjettia voittajalle

Tässä turnausmalli kuvana:

landing pagejen testaus

Ajatuksena on siis se, että luot prosessin, jonka jälkeen sinulla on selvillä ainakin seuraavat asiat:

  • Mikä on konversioprosenttisi vaihteluväli
  • Millainen sisältötyyppi toimii tarjouksellesi

Paras lopputulos tälle testille on se, että olet saanut aikaiseksi laskeutumissivut, jotka toimivat eri tavoin. Se, että jokin näistä toimii todella huonosti on itse asiassa hyvä asia. Jos kaikki toimivat yhtä hyvin, se on joko todella hyvä tai todella huono asia, sillä yleensä se tarkoittaa sitä, että myymäsi asia on joko todella hyvä tai todella huono.

Toisin sanoen et saa tarjoustasi liikkumaan vaikka laskeutumissivusi olisi millainen hyvänsä tai sitten se liikkuu riippumatta siitä, mitä laskeutumissivullasi lupaat.

Tärkeintä on kuitenkin testata tunteettomasti. Anna siis itsellesi lupa olla ihmisalgoritmi ja laita nämä neljä laskeutumissivuesimerkkiä testiin. Oman kokemuksen perusteella voin suositella Instapagea laskeutumissivujen luomiseen*. Kerro kommenteissa miten kävi!

Kirjoittaja: Jukka Aalho

Jukka Aalho on oululainen kirjoittaja, puhuja ja innostuja.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *