Konversioprosentti on markkinoinnissa se, kuinka moni isosta massasta tekee halutun toiminnon. Perinteinen esimerkki on vaikkapa verkkokaupan konversioprosentti: kuinka moni verkkokaupan istunnoista päätyy ostoon, eli ostot / istunnot *100 = konversioprosentti.

Alla on konversioprosenttilaskuri, jolla voit helposti laskea ja vertailla konversioprosentteja. Erityisen visaisissa konversio-optimointiprojekteissa voit myös ottaa yhteyttä Aalho Mediaan.

Vertaileva konversioprosenttilaskuri

Voit laskea konversioprosentin joko yhdelle tai kahdelle kampanjalle.

A: Sessioiden määrä

A: Konversioiden määrä


B: Sessioiden määrä

B: Konversioiden määrä


Tulokset

Sessiot A
Konversiot A
Konversioprosentti A

Sessiot B
Konversiot B
Konversioprosentti B

Ero (prosenttiyksikköä)
Ero (prosenttia A->B)
Ero (prosenttia B->A)

Mikä on konversioprosentti?

Konversioprosentti on konversioiden määrä jaettuna sessioilla. Konversioita ovat esimerkiksi myynnit, uutiskirjeen tilaukset, tilaukset tai yhteydenotot. Myös esimerkiksi uutiskirjeelle voi laskea erilaisia konversioprosentteja, kuten open rate tai click-through-rate (CTR).

Yleensä konversiosta puhutaan kuitenkin silloin kun käyttäjä muuttuu: esimerkiksi sivukävijästä asiakkaaksi tai vierailijasta tilaajaksi. Siksi esimerkiksi sähköpostin klikkausprosenttia ei yleensä ajatella konversioprosenttina, koska käyttäjä ei muutu.

Mikä on hyvä konversioprosentti?

Ikuiseen kysymykseen ikuisen tylsä vastaus: hyvä konversioprosentti riippuu aivan omasta tilanteestasi. Toiselle 2 prosentin konversio on todella hyvä, toiselle se on aivan luokaton. Paras onkin verrata joko omiin tai kilpailijan vastaaviin prosentteihin. Kilpailijan konversioprosentteja voi olla hankala saada selville, joten helpoin on verrata omiin aikaisempiin konversioprosentteihin.

Varoituksen sana konversioprosentteihin luottamisesta

Jos konversioita on vähän (sanotaanko alle 10 per variantti), on tärkeämpää keskittyä siihen, että konversioita tulee enemmän kuin tieteelliseen testaamiseen. Pienillä konversiolukumäärillä ei voi sanoa varmaksi, onko varianttien ero vain sattumaa vai onko taustalla jotain todellista.

Esimerkiksi tässä on verrattu kahden laskeutumissivun konversiota:

Variantti B tuntuu paremmalta ja prosenttikin on paremman tuntuinen, mutta oikeasti näiden lukujen perusteella ei voi vielä tehdä päätelmiä. Konversioita on lukumääräisesti liian vähän. Voit testata tilastollista pätevyyttä esimerkiksi tämän laskurin avulla.

Vasta kun massaa on tarpeeksi voit tehdä päätelmiä ja päätöksiä siitä, kumpi on parempi. Muutoin on parempi luottaa masutuntumaan, eli intuitioon.

Freelancer tai sparraaja konversio-optimointiin

Jos konversio-optimointi on vielä tuntematonta ja sinusta tuntuu, että pääsisit nopeammin alkuun kun joku näyttäisi pahimmat karikot, ota yhteyttä Aalho Mediaan. Autamme erityisen mielellämme silloin kun on raha kyseessä, eli vaikkapa massia kirnuavien laskeutumissivujen optimoinnissa. Voimme myös sopia muutamasta sparrauskerrasta tai konversio-optimoinnin koulutuksesta, jos haluat parhaat opit mieluummin taloon sisälle kuin laskuna inboxiin.