Mitä eroa on mainonnalla ja markkinoinnilla?

Mainonnan ja markkinoinnin ero on sama kuin rannelaukauksen ja jääkiekon ero. Tai kitarasoolon ja rock-musiikin ero. Mainonta on olennainen osa markkinointia, mutta vain osa sitä.

Markkinoinnin laaja määritelmä: Markkinointi on arvontuottoa asiakkaille ja kumppaneille.

Markkinoinnin kapea määritelmä: Markkinointi on tuotteiden ja palveluiden myynnin mahdollistamista ja edistämistä.

Mainonta on maksullista, tavoitteellista viestintää usein jonkin kolmannen osapuolen kanavissa. Esimerkiksi alla oleva digimainos on nimenomaan mainos.

Mainos

Mainonnan ja markkinoinnin ero esimerkkien kautta

Lehtimainos on hyvä esimerkki perinteisestä mainoksesta: mainostava yritys maksaa lehdelle mainostilasta, käyttää tilan siihen, että kertoo jonkin markkinointiviestin, jolla on jokin tarkoitus.

Esimerkki: Kukkolan autokorjaamo mainostaa paikallislehdessä, että tulevana viikonloppuna kesärenkaidenvaihdot puoleen hintaan.

Markkinointi taas on kaikki se, mitä pitää olla olemassa, että mainoksia voi ylipäänsä tehdä. Täytyy olla jotain mitä myydä, se pitää voida ostaa, se pitää uskaltaa voida ostaa ja siitä pitää kuulla jostain.

Esimerkki: Kukkolan autokorjaamolla on nimi, logo, värimaailma, tuotteita, hinnat, nettisivut, puhelinnumero, osoite…

Markkinointia voi hahmottaa perinteisten 4:n P:n kautta

Markkinointikirjallisuus on määritellyt alun perin 4 P:tä, joita tosin syntyy aina lisää ajan myötä. 4 P:tä ovat:

  • Product, eli tuote
  • Price, eli hinta
  • Place, eli jakelu
  • Promotion, markkinointiviestintä

Markkinointia on siis jo se, että yrityksellä on jokin tuote, jonka voi ostaa jotain kautta.

Mainonnan 4 P:tä – tai oikeastaan viisi

Mainonan viisi peruspilaria ovat sen sijaan nämä:

  • Piiffi, eli mikä on mainoksen tarkoitus
  • Pudjetti, eli kuinka paljon mainospaikka maksaa
  • Pituus, eli se kuinka kauan mainosta näytetään
  • Pformaatti, eli minkämuotoinen mainos on
  • Pkohdennus, eli kenelle mainosta näytetään

Esimerkiksi siis Kukkolan autokorjaamon mainoksen tapauksessa näin:

  • Piiffi: saat kohta halvalla renkaanvaihdot
  • Pudjetti: 500 € + alv paikallislehden sivulla 26
  • Pituus: kertapompsi keskiviikkoaamuna huhtikuussa
  • Pformaatti: 80 x 160 mm, neliväri
  • Pkohdennus: Kukkolan lähialuiden printtilehtiä lukevat ihmiset

Voiko yritys pärjätä ilman markkinointia?

Huoltoaseman kahvipyödässä ja Slushin takahuoneessa kuulee joskus tällaisia väitteitä: “Yrityksemme kymmenkertaisti liikevaihdon, kokonaan ilman markkinointia.”

Jos muistellaan alun jääkiekko ja rannelaukaus -vertausta, tämä on sama kuin MM-kultaa voittaneen joukkueen valmentaja sanoisi haastattelussa: “Voitimme kultaa – ilman että pelasimme jääkiekkoa.”

Ymmärrettävämpi väittämästä tulee näin: “Voitimme kultaa, ilman yhtäkään rannelaukausta.” Tai siis “Skaalasimme ilman maksettua mainontaa.”

Useimmiten kun kuulet neonvalojen loisteessa tällaisen käheän tunnustuksen se tarkoittaa lähinnä, että on käytetty markkinoinnin muita keinoja kuin maksettua mainontaa, useimmiten jopa niin että mainonnaksi ymmärretään vain printtimainokset.

Kirjoittaja: Jukka Aalho

Jukka Aalho on oululainen kirjoittaja, puhuja ja innostuja.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.