Mitä tarkoittaa retentio? Asiakaspysyvyys, käyttöaste, katseluaste…

Mikä on retentio?

Digitaalisten sisältöjen ja sovellusten analytiikkaan liittyy termi retentio, jonka voi kääntää eri tavoin riippuen asiayhteydestä. Tässä artikkelissa esittelemme muutamia erityyppisiä retentioita ja niiden käännöksiä.

Yleisesti ottaen retentio tarkoittaa sisällön tai palvelun näkökulmasta koukuttavuutta. Muita tarkempia käännöksiä ovat asiakaspysyvyys, käyttöaste, katseluaste tai kuunteluaste. Sana tulee latinan verbistä retinere, ‘pitää kiinni’.

Liiketoiminnan osalta retentiolla on lähinnä kaksi käyttökohdetta:

  1. Retentio asiakaspysyvyytenä
  2. Retentio sisällön kuluttamisen mittarina

Retentio ja asiakaspysyvyys

Retentio (customer retention), eli asiakaspysyvyys, kertoo siitä kuinka monta prosenttia asiakkaista on vielä asiakkaana ajanhetkellä X.

Asiakaspysyvyyttä mitataan järkevissä mittayksiköissä: yleensä viikkoina tai kuukausina. Asiakaspysyvyyden osalta tarkastellaan usein kohortteja, eli käyttäjäryhmiä. Esimerkiksi viikolla 15 palvelun ostaneet käyttäjät.

Esimerkki: Laskeutumissivutyökalu MassItVexin retentio kolmen kuukauden kohdalla on 50 %. Se tarkoittaa, että puolet tilaajista ei enää uusi tilaustaan kolmen kuukauden jälkeen.

Retentio ja kulutusaste

Retentio (audience retention), eli kulutusaste, kertoo siitä, kuinka monta prosenttia sisällöstä kulutetaan loppuun asti. Kulutusaste on nollan ja sadan välillä.

Kulutusastetta mitataan pienemmissä mittayksiköissä, kuten sekunteina tai minuutteina. Kulutusasteesta myös yleensä piirretään retentiokäyrä.

Esimerkki: Kertojan ääni -podcastin jakson 86 kuuntelee loppuun 29 % aloittajista.

 

Retentio ja käyttöaste

Käyttöastetta (usage rate) ei yleensä ajatella retentiona. Käyttöaste palvelulle voi olla nolla, vaikka asiakkuus on vielä voimassa.

Käyttöaste mittaa kuinka paljon tuotetta tai palvelua käytetään tiettynä aikana (prosentteina).

Käyttöaste liittyy retentioon siten, että esimerkiksi sovelluksen retentiota voi mitata eri käyttöasteilla: retention voi laskea vaikka sovelluksen päivittäisille käyttäjille, viikkokäyttäjille tai kuukausikäyttäjille.

Esimerkki: Minileasingyritys Gummiboilta hankittu auto seisoo kuukaudesta 15 päivää käyttämättömänä. Sen käyttöaste tuona kuukautena on 15/30 = 50 %.

Mihin retentiota voi käyttää?

Retentiota voi käyttää kuukausiraportissa tai yhtiökokouksessa leijumiseen. Sitä voi käyttää myös toiminnan ohjaamiseen. Joskus myös molempiin.

Etenkin retentiokäyrä on usein hyödyllinen työkalu koska se kertoo missä vaiheessa sisältö ei enää koukuta katselijaa tai kuuntelijaa. On myös hyödyllistä ymmärtää, että suurin osa sisällönkuluttajista ei koskaan pääse loppuun asti, joten toimintokehotetta ei kannata pihistellä liian kauan.

  • Retentio alkaa sadasta ja lähenee nollaa
  • Mitä hitaammin retentio putoaa, sen parempi
  • Vertaa retentiolukuja omiin vastaaviin
  • Älä optimoi retentiota vaan käyttökokemusta

CASE Biiffinpiilotus

YouTube-videosi “Näin teet vaakaviivan Google Docsilla” voisi olla joko 15 sekuntia tai 5 minuuttia pitkä. Mikä näistä videorungoista on paras asiakaskokemus?

Runko 1: Suoraan asiaan

  • Vaakaviivan saat Google Docsissa menemällä Insert > Horizontal line

Runko 2: Pitkä esileikki

  • Intro
  • Lupaus järkyttävästä salaisuudesta
  • Mummon kuulumiset
  • Google Docsin historiakatsaus
  • Paljasta pintaa
  • Kertomus Thaimaan-reissusta
  • Vaakaviivan saat menemällä Insert > Horizontal line

Runko 3: Suoraan asiaan ja kuulumiset

  • Vaakaviivan saat menemällä Insert > Horizontal line
  • Mummon kuulumiset
  • Google Docsin historia

Näistä omat suosikkini ovat 1 ja 3, sillä ne ratkaisevat katsojan ongelman heti alkuun ja kaikki sen jälkeen on pelkkää plussaa. Jos taas haluat ratkaista ongelman ja lopettaa siihen niin sekin passaa. Säästät loppuvideon tekemiseen menevän ajan ja voit tehdä jotain muuta.

Kirjoittaja: Jukka Aalho

Jukka Aalho on oululainen kirjoittaja, puhuja ja innostuja.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *