Suunnitelmissa satulatuoli? Kokemuksia ja vaihtoehtoja

Sisältää *-merkittyjä markkinointilinkkejä.

Liika istuminen ei tee meille ihmisille hyvää. Joskus tuntuu, että istumme töissä, istumme kulkuvälineissä ja vapaalla siirrymme huoneesta toiseen istumaan. Istuminen on uusi perustilamme, aivan kuten puhelimesta on tullut kätemme ja silmiemme magneettinen jatke.

Voiko ratkaisu istumisen huonoon puoliin löytyä itse istuimesta eikä istumisen välttämisestä? Tutustumme tässä artikkelissa satulatuoleihin, niiden hyötyihin ja haittoihin sekä kokemuksiin satulatuoleista.

Huomaathan, että tämän jutun kirjoittaja ei ole fysioterapeutti tai ergonomian asiantuntija. Työterveydestä tai fysioterapeutilta saat ohjeita juuri sinun tilanteeseesi – etenkin jos tunnet kipua tai epäilet pitkäaikaista haittaa. Tämä artikkeli perustuu tutkimustiedon arviointiin ja yleisiin perusteisiin, jotka ovat seuraavat:

  • Pitkäkestoinen istuminen ei tee hyvää terveydelle
  • Ei ole olemassa yhtä oikeaa istumistyyliä vaan tärkeää on omalle keholle ja tilanteeseen sopiva tyyli
  • Hyvä istumasento on pikemminkin aktiivinen kuin passiivinen
  • Ongelmatilanteissa kannattaa ottaa yhteyttä ammattiauttajaan (esimerkiksi fysioterapeuttiin)

Huomaathan myös, että tässä jutussa on *-merkittyjä markkinointilinkkejä, joiden kautta voit ostaa suomalaisia Salli-satulatuoleja*. En suosittelisi satulatuoleja, jos ne olisi todettu haitallisiksi. Markkinointilinkkien avulla voin saada taloudellista hyötyä siitä, että pikemminkin suosittelen kuin arvostelen satulatuoleja. Tästä huolimatta pyrin tasapuoliseen ja tutkittuun tietoon perustuvaan artikkeliin.

Miten satulatuoli eroaa tavallisesta tuolista?

Satulatuolissa istutaan nimensä mukaisesti kuin satulassa. Käsi- tai selkänojaa ei ole vaan istujan paino lepää istuinluiden päällä ja reiden ja selän kulma on suurempi kuin 90 astetta.

Perinteisessä työtuolissa asentoa voi verrata istumaan taitettuun actionmaniin: säären ja reiden kulmat sekä reiden ja selän kulma on noin 90 astetta. Moni perinteisessä tuolissa istuja työntää lantiota eteenpäin, jolloin lanneranka köyristyy.

Hyvä ja huono istuma-asento
Kuva: Salli Solutions

Monien tutkimusten mukaan paras istuma-asento muistuttaa tukirangan asentoa seisoessa. Lanneranka on hiukan kaareutunut sisäänpäin, ja selkäranka ja tukilihakset kannattelevat painoa ilman, että yläkehoon tulee ylimääräistä jännitystä.

Paraskaan istuma-asento ei poista istumisen haittoja vaan tärkeää on liikkua, vaihtaa asentoa ja välttää pitkiä paikallaanolojaksoja.

Satulatuolit naisille ja miehille

Joissakin satulatuoleissa on myös huomioitu genitaalialueelle kohdistuva paine. Esimerkiksi kuvassa vasemmalla olevan Salli Swingfitin* istuinosa koostuu kahdesta osasta, joiden väliin jää ilmava alue.

Kaksiosaista satulatuolia suositellaan erityisesti miehille, jotta lannerankaa ei tule väännettyä väärään asentoon sen takia, että istuinosa painaisi haaroväliä kuin epämukava pyöränpenkki.

Kuvassa oikealla oleva Salli Classic* taas on perinteisemmän – eli satulan – näköinen tuoli, jonka istuinosa on yksiosainen. Se on tarkoitettu ensisijaisesti naisille. Kaksiosaisen satulatuolin etu on se, että sitä voivat käyttää kaikki.

Kaksi erilaista satulatuolimallia
Tuotekuvat: Salli Solutions

Satulatuolin hyödyt ja haitat

Onko satulatuolista hyötyä? Voiko siitä olla haittaa?

Istumisergonomiaa on tutkittu kohtuullisen paljon senkin takia, että se on iso bisnes, jossa yritykset ja ihmiset voivat käyttää ergonomian parantamiseen suuriakin summia. Sähköpöytä ja satulatuoli voivat yhdessä maksaa tonnista useisiin tonneihin. Toisaalta taas työkyvyn säilyttäminen ja selkäkipujen välttäminen tulevat halvemmaksi kuin ergonomiaan panostetut rahat.

Erään tutkimuskatsauksen mukaan hyvään istumisergonomiaan on muutama erilainen ratkaisu. Välilevyjen terveyteen paras ratkaisu saattaisi jopa olla taaksepäin makaava asento, jossa siis koko työpiste olisi ikään kuin kallistettu taaksepäin. Ei siis niin, että tavallisessa tuolilla röhnötettäisiin selkä köyristyneenä. Tällainen työpiste vaatii kuitenkin paljon tilaa eikä välttämättä sovi suurimpaan osaan työtehtävistä.

Toinen tärkeä istumisergonomian osanen on jo aiemmin mainittu lannerangan luonnollinen notko, jonka satulatuolin hiukan eteenpäin kääntynyt istuma-asento mahdollistaa. Hammaslääkäriopiskelijoilla tehdyn tutkimuksen mukaan satulatuoli oli parempi vaihtoehto kuin perinteiset tuolit mitä tuli työasentoon ja selkäkipujen välttämiseen.

Tärkeintä kuitenkin on löytää omalle keholle ja omaan työtehtävään sopivat työvälineet: satulatuoli ja säädettävä pöytä voivat olla työergonomian osasia, mutta selkäterveyteen vaaditaan muutakin.

Kokemuksia satulatuolilla istumisesta

Teen työtäni ja harrastuksiani tietokoneella, joten istun paljon. Tätäkin kirjoittaessa istun sohvalla asennossa, jossa tukirankani on köyristynyt löysään L-asentoon. Tämä ei ole hyvä asento eikä se edes ei tunnu hyvältä. Tiedän sen.

Tieto ja käytäntö eivät kuitenkaan usein kohtaa. Olen kokeillut töissäni erilaisia vaihtoehtoja: seisomapöytää, tavallista tuolia, satulatuolia ja jumppapalloa. Kokemukseni satulatuolista on se, että se vaatii totuttelua. Aluksi asennon löytäminen ja säilyttäminen vaatii enemmän työtä kuin normituolilla rötköttäminen. Monesti olen myös katsonut satulatuoleja ja miettinyt, kummin päin siihen on edes tarkoitus istua.

Jumppapallolla istuessa olen pitänyt siitä, että asento on aktiivinen. Toisaalta jalkojen saaminen lattiaa vasten on ollut vaikeaa, koska pallon on pitänyt olla tarpeeksi korkea. Liikkuvaan työhön esimerkiksi eri pöytien välillä kevyesti liukuva satulatuoli on omiaan.

Työergonomiaan kuuluu myös oikeat työvälineet
Hyvään työergonomiaan kuuluu muutakin kuin istuin.

Jos luet tätä juttua, oletan että istumaergonomiassasi on jotain parannettavaa ja tiedät sen. Pelkkä satulatuoli ei ole autuaaksi tekevä ratkaisu, mutta muutos on mahdollisuus. Ehkä voit lainata työkaverin satulatuolia tai pyytää työnantajaa hommaamaan muutaman tuolin testiin. Asento ei varsinkaan alussa välttämättä tunnu hyvältä ja kehoa saattaa alkaa kolottaa kun se joutuu venymään perinteisestä rusina-asennostaan.

Mistä satulatuoleja saa?

Satulatuoleja saa nykyään monesta toimistokalusteita myyvästä kaupasta: Jyskistä, Sotkasta, Verkkokauppa.comista. Hintahaarukka on useimmiten parista satasesta lähes tuhanteen euroon. Ikeasta ei kirjoittamishetkellä ollut tarjolla satulatuoleja.

Ammattilaisten suosittuja satulatuolimerkkejä ovat mm. suomalainen Salli* ja australialainen Bambach (joita ei Suomessa näyttänyt olevan saatavilla). Satulatuolien laatu ja hinta vaihtelevat kuin vapaan tyylin suksien: ammattilaisten vehkeet maksavat aika paljon tavallisen kuluttajan kukkarolle, mutta halvimmat välineet jäävät nurkkaan pölyttymään.

Paljonko satulatuoli maksaa?

Tässä listassa on esimerkkejä eri puolilla saatavilla olevista satulatuoleista ja niiden hinnoista. Kun vertailet, kiinnitä huomiota ainakin seuraaviin asioihin: säädettävyys, liikuteltavuus ja istuimen muoto.

Suomalaisen Sallin laadukkaat satulatuolit:

Muita tarjolla olevia satulatuoleja:

Käytettyjä satulatuoleja voit etsiä esimerkiksi Torista tai Satulatuolikeskuksen outletista.

Kohti parempaa työergonomiaa

Satulatuoliin käytetty raha maksaa parhaimmillaan itsensä takaisin terveinä ja notkeina työvuosina. Se ei kuitenkaan sovi kaikille eikä pelkästään satulatuolin hommaaminen ratkaise kaikkia ongelmia.

Ilmaiseksi pääsee myös pitkälle: nouse ylös tasaisin väliajoin, vaihtele asentoja, pidä huolta kehostasi ja säädä jo olemassa oleva työpiste itsellesi ja työhösi sopivaksi.

Säädettävä pöytä, sopiva tuoli, näppäimistö, hiiri ja ulkoinen näyttö antavat tämän lisäksi paremmat mahdollisuudet löytää hyvä ja terveellinen työasento. Jos satulatuoli tuntuu siltä, että se voisi sopia sinulle, voit tutustua Sallin satulatuoleihin täällä.*

Työniloa!

Kirjoittaja: Jukka Aalho

Jukka Aalho on oululainen kirjoittaja, puhuja ja innostuja.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *